WERKbedrijf helpt iedereen aan werkEén werkcoach als vast aanspreekpunt

28 januari 2009 08:00

ALMERE - "Onze missie is om steeds meer mensen aan werk te helpen", vertelt Claudia Van der Weyden, adjunct-directeur van UWV WERKbedrijf aan Randstad 20-04 in Almere Stad. De activiteiten van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en de re-integratieactiviteiten van UWV zijn sinds begin dit jaar gebundeld in dit WERKbedrijf. Van der Weyden vertelt wat dit inhoudt voor Almeerse werkzoekenden en werkgevers én henzelf.


Het UWV WERKbedrijf biedt enerzijds ondersteuning voor werkzoekenden bij het vinden van werk en anderzijds voor werkgevers informatie en voorzieningen bij het vinden van gekwalificeerd personeel. De naam van het CWI staat nog wel op de zuil voor het pand aan Randstad 20-04, maar dat zal binnenkort veranderen. Van der Weyden vertelt: "Naast de naamsverandering en het nieuwe logo is er intern voor onze medewerkers wel wat veranderd: hun werkpakket is verbreed. Voor de klant, de werkzoekende, betekent dat dat hij of zij niet van de ene naar de andere organisatie gestuurd wordt, maar sneller werk vindt met onze hulp. Dat scheelt tijd en het voorkomt bureaucratische processen."

Eén aanspreekpunt

Voor werkzoekenden zijn er geen drastische veranderingen, ze komen nog steeds naar het voormalige CWI-kantoor, het huidige Werkplein Almere, waar intensief samengewerkt wordt met de gemeente. "Wat wél anders is, is dat een werkzoekende één vast aanspreekpunt krijgt: een werkcoach die ze gedurende het hele proces begeleidt. Stel iemand vindt een baan en zijn of haar contract wordt onverhoopt niet verlengd, dan kan hij of zij meteen een afspraak maken met diezelfde werkcoach."
Iemand die op zoek is naar werk, zal veel sneller dan voorheen aan werk komen. "We willen mensen zo snel mogelijk terug in het werkproces krijgen. En het liefst aan het werk houden. Binnen twaalf maanden moet er 'passend werk' gevonden zijn."
Bovendien organiseren het WERKbedrijf en de gemeente steeds meer activiteiten om klanten te trainen. "Met scholing, training en leerwerktrajecten maakt de klant zich natuurlijk aantrekkelijk voor de werkgever."
Lees verder op pagina 3...