Vijf tips voor gezond barbecueën

03 juli 2007 08:00

ALMERE - Gezond genieten is niet altijd gemakkelijk in de zomer. Want het is ook de tijd van de barbecue. Lekker lang genieten van zomeravonden is heerlijk. Helaas gaat dit vaak samen met heel veel extra calorieën. Toch hoeft barbecueën geen calorieënbombardement te worden. Vis en geroosterde groente zijn ook erg lekker op de barbecue. Met de vijf slimme keuzes hieronder bespaart de gemiddelde barbecuefan bijna 500 kcal.


1.   Kipfilet in plaats van kipdrumsticks (100 gram), scheelt 65 kilocalorieën
2.   Een sauslepel barbecuesaus in plaats van knoflooksaus, scheelt 75 kilocalorieën
3.   Twee glazen bier minder dan normaal, scheelt 170 kilocalorieën; wissel een glas alcohol af met een glas (mineraal)water
4.   Hamburger van tartaar in plaats van gewoon gehakt, scheelt 50 kilocalorieën
5.   Als toetje 2 bollen sorbetijs in plaats van roomijs, scheelt 125 kilocalorieën
Een man heeft per dag gemiddeld 2500 kilocalorieën nodig, een vrouw 2000. Deze keuzes schelen dus echt een slok op een borrel. Op www.voedingscentrum.nl staat veel informatie over gezond en veilig barbecueën en recepten voor een 'lichte' barbecue.