UPDATE: Vliegtuigen Lelystad Airport niet over Almere

06 april 2018 10:15

Door Robert Mienstra

ALMERE – “Geen van de vertrek- of landingsroutes van Lelystad Airport liggen over Almeers grondgebied.” Dit zegt Jurgen van Avermaete van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol. Hij ontkracht hiermee de uitspraken die ‘luchtvaartjournalist’ John Assman deze week in onze krant doet. “Ook het gepubliceerde kaartje is pertinent onjuist. De getoonde routes kloppen niet.”

 

Van Avermaete toont de kaarten waarop de juiste routes staan afgebeeld. “Hier zijn de lokale vliegroutes, de zogenaamde B+route, en het definitieve routeontwerp van de aansluitroutes naar het hogere luchtruim te zien. Het grondgebied van Almere komt daar dus niet in voor.

A27
“Het landend verkeer vliegt naar één van de beginpunten van de lokale naderingsroutes. Deze beginpunten liggen vlakbij Steenwijk of Lemelerveld. Het vliegtuig volgt daarna de lokale vliegroute, de blauwe doorgetrokken lijn op de kaart”,  legt van Avermaete uit. “Bij een landing in noordoostelijke richting daalt het vliegtuig in zuidwestelijke richting tot voorbij Zeewolde om daarna de bochten in te zetten naar de luchthaven. De vliegtuigen keren dus al voor de A27. De snelweg vormt de grens van het Almeerse grondgebied. De vliegtuigen komen dus wel over het Zeewoldense deel van Oosterwold, maar niet over het Almeerse deel van die wijk.”

Aantal vluchten
“Tot 2023 groeit Lelystad Airport tot 10.000 bewegingen per jaar, dat is gemiddeld 28 vliegbewegingen per dag”, zegt van Avermaete, “14 startende vliegtuigen en 14 landende vliegtuigen. Die laatste naderen Almeers grondgebied, maar keren dus voor de A27. De startende vliegtuigen vertrekken in noordoostelijke richting vanuit Lelystad. Dus ver van Almere. Startende vliegtuigen maken meer geluid dan dalende. Dus de opstijgende vliegtuigen zullen geen enkele hinder in Almere veroorzaken.”

Hoogtes
Boven de Knardijk wordt er op 900 meter hoogte gevlogen. De daling tot aan de A27 gaat tot 500 meter. Dan draaien de vliegtuigen richting Lelystad. “Overigens is het zo dat de landingsrichting vanaf Almere ongeveer op 40 procent van de dagen gebruikt wordt. Dat is afhankelijk van de windrichting”, aldus Van Avermaete.
De vliegtuigen vliegen onder het vliegverkeer dat van en naar Schiphol gaat.