Toyota Zonneveld stelt klanten gerust bij terugroepactie gaspedalenDirecteur Robbert Zonneveld: "We

17 februari 2010 08:00

VELUWSEKANT - Afgelopen twee weken stond bij Toyota-dealer Zonneveld Almere aan De Huchtstraat de telefoon roodgloeiend. Veel Almeerse Toyota-klanten belden nadat in de landelijke pers aandacht was besteed aan de terugroepactie voor een mogelijk niet goed werkend gaspedaal bij acht modellen. Afgelopen week ontvingen de eigenaren van die Toyota's al een brief waarin werd uitgelegd wat Toyota gaat doen.


"Al onze klanten ontvangen thuis een brief waarin de importeur Louwman & Parqui hen persoonlijk uitnodigt om bij de dealer hun Toyota na te laten kijken op het gaspedaal", zegt Robbert Zonneveld, directeur van Toyota Zonneveld Almere.
Landelijk gaat het om 52.000 auto's die worden teruggeroepen. "In de komende vier weken tijd krijgen onze klanten bericht van de importeur om hun Toyota te laten controleren. Nadat ze die brief hebben ontvangen, kunnen zij een afspraak maken om het gaspedaal aan te laten passen."
Zonnevelds team kan de klanten vaak snel geruststellen. "We proberen de nuance aan te brengen. Van alle 1.800.000 Toyota's die in Europa met zo'n type gaspedaal zijn uitgerust, hebben er namelijk tot op heden slechts 26 een minder goed werkend pedaal gehad - en ongelukken deden zich niet voor. De kans is dus heel erg klein: 1 op 0,000014. Toch besloot Toyota uit voorzorg tot de terugroepactie."

Vertrouwen

De dealer vindt het helemaal niet erg dat hij zoveel telefoontjes van klanten krijgt. "Dit is vooral een heel vervelende situatie voor mijn klanten", oordeelt Zonneveld. "Mensen zijn ongerust. Ik zou misschien ook wel bellen. Toyota is een sterk merk en straalt vertrouwen uit naar de consument. Logisch dus dat ze bellen over hun auto. Ze hebben er hard voor gewerkt en ze willen er veilig in rijden."
Zonneveld Almere neemt de terugroepactie dan ook heel serieus. "We zetten twee monteurs in die alleen met deze aanpassing aan het gaspedaal aan de slag gaan." Die aanpassing of - zoals directeur Robbert Zonneveld het zelf noemt: 'modificatie' - doet de monteur in de garage aan de Huchtstraat. "Onze klanten krijgen terwijl de controle en aanpassing wordt uitgevoerd een kopje koffie of thee." Na de modificatie volgt aansluitend een meting. De specifieke gegevens van die meting gaan naar de fabriek, die deze opslaat. Verkoopleider Mark Tang vult hem aan: "We willen namelijk 300 procent zeker zijn over onze betrouwbare Toyota's. De controle, aanpassing en meting duren in totaal een half uurtje tot hooguit drie kwartier. Dan is het opgelost." Alle kosten hiervoor zijn voor rekening van Toyota. Zonneveld: "We willen het zo goed en zo snel mogelijk voor onze klanten oplossen."
Gratis controlebeurt

Bij deze grootschalige operatie geeft Zonneveld Almere al hun klanten een bon voor een gratis zomercontrole-beurt én een doosje bonbons. De directeur voegt eraan toe: "Bovendien overwegen we ruimere openingstijden om onze klanten het zo makkelijk mogelijk te maken."
Medio maart gaan de laatste brieven de deur uit en rond 31 maart, zo verwacht Zonneveld Almere, zijn alle gaspedalen van de betrokken modellen gecontroleerd en aangepast.
Voor meer informatie, welke modellen het betreft en de laatste nieuwtjes: blog.toyota.nl (dus zonder 'www') en www.zonneveld-almere.nl.