Serviceteams op bezoek bij werkgeversWerken aan tevreden gezichten

19 november 2008 08:00

ALMERE - Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de gemeente Almere bundelen op 1 januari de krachten en gaan verder onder de naam Werkplein. Een speciaal Werkgevers Serviceteam gaat ervoor zorgen dat werkzoekende en werkgever elkaar makkelijker vinden.


"Feitelijk is het Serviceteam het eerste zichtbare gevolg van de samenwerking", zegt Naomi Aboikoni van het Werkgevers Serviceteam. Het Werkgevers Serviceteam is gevormd uit medewerkers van CWI, UWV en de gemeentelijke afdeling Sociale Zake. "Het Serviceteam is het centrale aanspreekpunt voor alle werkgevers in Almere", aldus Aboikoni. "Een voorloper dus van het toekomstige Werkplein. Het is de bedoeling dat werkgevers en werkzoekenden elkaar op het Werkplein ontmoeten. We zoeken daarom nauw contact met werkgevers en gaan samenwerkingsverbanden aan met verschillende partners, zoals re-integratiebedrijven, onderwijsinstellingen en uitzendbureaus."
Aboikoni merkt dat veel werkgevers moeite hebben om het juiste personeel te vinden. "Vaak bezitten werkzoekenden verouderde diploma's of zijn zij bijvoorbeeld niet in het bezit van een rijbewijs. Terwijl ze misschien wel geschikt voor de baan zijn. Onder de huidige regels is de kans klein dat zij met elkaar in contact komen, dat is zonde."

Bezoek

Het Werkgevers Serviceteam gaat actief op bezoek bij werkgevers en kan dus makkelijker de kandidaat voorstellen aan de werkgever. Aboikoni: "De werkzoekende krijgt de mogelijkheid om zich te bekwamen door bijvoorbeeld dat rijbewijs te halen. Op kosten van het Werkplein. De werkgever loopt geen risico: mocht het uiteindelijk toch niet lukken, dan komt hij niet in ellenlange procedures. Maar we gaan er natuurlijk vanuit dat de klik wél lukt. En dan zijn er alleen maar tevreden gezichten."