Relatiebeheerders Theo Bouwman en Michel Strating'Sterke positie behouden en vergroten'

20 maart 2010 17:19

ALMERE - "Een relatiebeheerder houdt zich voornamelijk bezig met het adviseren van klanten en potentiële klanten en de verkoop van advertentieruimte. Met name de adviesrol vind ik boeiend", zegt Theo Bouwman. "Het gaat vaak gaat om de creativiteit in de reclameboodschappen. Het belangrijkste is om ondernemers ervan te overtuigen dat Almere DEZE WEEK hét medium is om te communiceren met de Almeerse doelgroepen."


Dat overtuigen kun je eenvoudig doen aan de hand van recente lezersonderzoeken, zoals de krant onlangs heeft laten uitvoeren en waaruit gebleken is dat Almere DEZE WEEK een minimaal bereik heeft van negentigduizend inwoners. Bij frequent adverteren ligt dat zelfs op 110.000 inwoners. Theo: "Maar ik pak er meestal de krant bij en laat zien dat wij als team iedere week opnieuw een geweldige krant maken, met niet alleen nieuws voor de gemiddelde Almeerder, maar ook met veel aandacht voor onze ondernemers."

Cliché

"Wat mij het meeste in het vak boeit, is dat ieder bezoek, elk gesprek en ook elke klant weer anders is", vervolgt Theo. "Of je nu bij een winkelier binnenkomt waar je snel aan de toonbank de advertentie doorneemt, of dat je wordt ontvangen op kantoor waar onder het genot van een 'bakkie' het mediaplan en de vele advertentiemogelijkheden worden besproken. De taak blijft om je in te leven in de positie van de klant. Dat is een cliché, maar het principe gaat nog steeds op."
"Wil je mensen goed adviseren, moet je eerst weten waar de behoeften liggen", vertelt Theo enthousiast verder. "Mijn eerste klant-ervaring heb ik opgedaan bij een grote uitgever in Amsterdam. Het verschil met zo'n groot concern en Almere DEZE WEEK zit hem in het feit dat we hier korte lijnen hebben en dat je met en over alles mag en kan meedenken en ook uitvoeren. De kracht is dat we zeer snel allerlei acties kunnen bedenken en uitvoeren. Zo hebben we een geweldige DTP- en ontwerpstudio, waar echte vakmensen met plezier allerlei mooie advertenties, themapagina's en speciale bijlagen maken en de gehele krant 'smoel' geven. Dat zijn de pluspunten van ons bedrijf. Lekker om in deze ambiance te werken."
Business-to-business

Het valt Theo op dat het business-to-business-traject in Almere een grote rol speelt "Natuurlijk niet echt verwonderlijk in zo'n economisch belangrijk deel van Nederland, waar ondernemen hoog in het vaandel staat, maar toch. Dat element zie je in onze krant terug; de zakelijke pagina's en artikelen zijn elke week weer een belangrijk onderdeel. Dat ligt verankerd in het businessplan van de organisatie."
Theo rijdt daarom met plezier 's morgens naar kantoor. "Dat heeft zeker te maken met het werk en de zakenrelaties die ik heb opgebouwd, maar ook met het bedrijf zelf. Dat wil ik wel benadrukken: dat Ron Broertjes en Martin van Feggelen van Almere DEZE WEEK in vijf jaar tijd een volwassen krant hebben gemaakt. Nu is het zaak dat we onze positie behouden en vergroten", besluit Theo.
Vrijheid

Michel Strating is nu ruim een half jaar in dienst van Almere DEZE WEEK en heeft het team versterkt. "Het aantrekkelijke van mijn werk is dat je een hoop vrije tijd hebt; elke dag is anders. Het ene moment zit je bij de slager, en een kwartier later sta je bij een autodealer of bankdirecteur. Je ontmoet mensen die allemaal anders denken. Ik zie het altijd als een uitdaging om die mensen zo goed mogelijk te bedienen in de wensen die zij hebben. Wat ik het mooie van dit vak vind, is dat je echt een band met een klant opbouwt. Je komt niet meer alleen voor een advertentie, maar ook uit belangstelling voor de klant. Op zakelijk terrein natuurlijk, maar ook gewoon om even te informeren hoe het met 'm gaat of hoe zijn vakantie was. Voordat ik bij de krant ging werken heb ik de PR en communicatie van het Evenaar Festival gedaan. Ik ben dus gewend om uitdagingen aan te gaan. Ik denk dat ik een waardevolle bijdrage lever aan dit bedrijf en ben trots op mijn werkgevers Ron Broertjes en Martin van Feggelen. Het is knap wat zij in de afgelopen vijf jaar hebben weten neer te zetten."