Mobiliteitsoplossingen prima, maar geen belastingverhoging

21 augustus 2020 11:00

Door Marcel Beijer

ALMERE – Om richting te geven aan de (toekomstige) ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit heeft het college een mobiliteitsvisie opgesteld, dat omvat een lappendeken aan ideeën, variërend van de uitvoering van de IJmeerverbinding tot een autovrij stadscentrum en de snelheid waarmee laadpalen worden gerealiseerd. De vraag is: hoe worden die ideeën bekostigd? In ieder geval niet door de belasting te verhogen, zo stelt een meerderheid in de raad.

Dat werd donderdag duidelijk tijdens de eerste Politieke Markt na het zomerreces waar de raadsleden in verwarring raakten van talloze ideeën die in de mobiliteitsvisie zijn neergelegd. Want welke ideeën worden realiteit en welk kostenplaatje hangt daar dan aan? Dat staat niet benoemd in de visie.

Logisch, vond wethouder Jan Hoek (GroenLinks), want het gaat hier immers om een visie. "Dit is een stip aan de horizon waarvan we sommige ideeën gaan uitwerken en daar vervolgens bekostiging voor zoeken. Een duidelijke visie helpt bovendien bij het zoeken naar geld."

Veel partijen meenden in de visie te lezen dat de talloze ideeën bekostigd gaan worden met het verhogen van de belasting. Daar bleek absoluut geen draagvlak voor. "Er is 1,8 miljoen euro gereserveerd", verduidelijkte Hoek. "Wij gaan in deze bestuursperiode niet voorstellen om de belasting daarvoor te verhogen."

Positief

Bijna alle fracties waren in hun nopjes met de visie die eigenlijk voortborduurt op de successen van Almere: gescheiden verkeersstromen, goede fiets- en wandelpaden en uitstekend openbaar vervoer. Toch waren er ook zorgen. Zo moet het college nog dit jaar met een visie komen om in de stad laadpalen en snellaad-stations te realiseren. Hoek garandeerde dat die visie er op tijd zal zijn. De VVD en PVV vonden dat de visie teveel uitademde dat het autogebruik 'fout' is. Zo staat in de visie een plan om het stadscentrum autovrij te maken. Een ander idee is om bewoners slechts toe te staan om maar één auto in de straat te parkeren. Een tweede of derde auto moet dan worden geparkeerd aan de rand van de wijk. "Puur automobilistje pesten", vonden beide partijen. Dat leidde tot kritiek van partijen als GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren. "Heeft u onder een steen geleefd of zo?', vroeg Jesse Luijendijk van de Partij voor de Dieren zich hardop af. "We hebben een enorme klimaatcrisis, een stikstofcrisis. Er moet iets gebeuren. Wij zijn blij met deze visie al maken we ons ook zorgen voor de bekostiging. We hebben overigens daarvoor een oplossing: bespaar op onderhoud van wegen."

Volgende week praat de gemeenteraad verder over dit onderwerp.

Elektrisch rijden is een prioriteit in de mobiliteitsvisie. (Foto: Adobe Stock)