Lezers schrijven

30 november 2009 08:00

Een oud-docent politierijopleidingen ergert zich aan een uitspraak in een andere Almeerse krant.


Onink heeft het mis
De heer Onink van veilig verkeer Flevoland geeft in een artikel aan dat in een andere Almeerse krant (Almere Vandaag) uitleg stond over paniekreacties van bestuurders die ongewild met hun voertuig in de berm terecht komen en daardoor verongelukken.
Ik ben het met hem eens dat door paniek ongelukken veroorzaakt worden.
Hij stelt echter dat dit soort ‘berm-ongevallen’ NIETS met de staat van de weg te maken hebben en daar ben ik het niet mee eens.
Naar mijn mening heeft het heel veel te maken met de staat van de weg, of liever gezegd, de staat van de ‘berm’ die onderdeel van de weg uitmaakt.
Als oud-docent politierijopleidingen heb ik mijn cursisten steeds getraind op het veilig een berm in- en de weg weer op rijden, zonder paniek en zonder ongelukken.
Hierbij heb ik vaak geconstateerd dat de berm zo zacht was, dat de rechter wielen van de (les)auto naast de asfaltkoek in de modder reden. Een stuk lager dan het wegdek.
Wanneer je in dit geval probeert terug te sturen, blijft het rechtervoorwiel met de binnenkant tegen de asfaltlaag aan schuren en wil de auto niet terug het wegdek op. De (verkeerde) reactie hierop is vaak dat de bestuurder met meer kracht naar links gaat sturen. Tot zover nog niets aan de hand maarߪ Wanneer het hoogteverschil tussen het asfalt en de berm INEENS minder wordt, wil de rechtervoorband wel het wegdek weer op.
Dit gaat dan, door de hoge druk naar links op het stuur, zo plotseling dat het voertuig bijna gegarandeerd op de rijstrook voor het tegemoetkomende verkeer terecht komt en frontaal op een tegenligger, of aan de linkerzijde van de weg, te water gaat of tegen een boom tot stilstand komt met alle gevolgen van dien.
Om dit te voorkomen moet de bestuurder geen haast hebben om terug te keren op het wegdek maar zoeken naar een plek, waar het hoogte verschil tussen wegdek en berm lager is en dan met licht druk op het stuur het voertuig terug het wegdek op sturen.
Zolang de weg (berm) voor de auto nog vrij is en er geen boom of lantaarnpaal in de weg staat is dit de beste oplossing.
Dergelijke ongevallen zijn echt niet typisch voor Flevoland maar komen voor op alle provinciale wegen in Nederland.
Dit soort wegen hebben vaak de naam ‘dodemansweg’ gekregen vanwege bedoelde ongevallen. Naar mijn mening kan de wegbeheerder een groot deel van dergelijke ongevallen voorkomen, door rechts van de witte streep aan de zijkant van de weg, een zogenaamde redresseer strook aan te leggen van circa vijftig centimeter breed en die voorzien van ribbels.
Wanneer een voertuig nu ongewild over de rechter witte streep rijdt, wordt de bestuurder meteen gewaarschuwd door het geluid van de banden op de ribbels en komt niet direct in de zachte berm terecht.
Ook wanneer er in een noodsituatie naar rechts moet worden uitgeweken, kan deze strook zeker als die nog iets breder wordt aangelegd redding bieden.
Het geeft de bestuurder een veel grotere kans om het voertuig onder controle te houden. Het zal echter wel een kwestie van geld zijn dat dergelijke voorzieningen niet worden aangelegd.
Het advies van de heer Onink om op een rustig landweggetje een en anders eens voorzichtig!!!! uit te proberen, kan ik alleen maar ondersteunen.
Ik wens u nog vele veilige kilometers.
E. Stiphout