Kou en regen: doe de Weerstandscheck

14 december 2011 06:00

ALMERE - Koude wind en stevige regenbuien: het is herfst in Nederland. Juist nu worden we vaker ziek. Zo zorg je dat je fit de herfst en winter doorkomt.


Het woord zegt het al: met voldoende weerstand zet je lichaam zich schrap tegen allerlei aanvallen van buitenaf. Er zijn meerdere redenen waarom je juist nu meer kans hebt om ziek te worden. Ziekteverwekkers maken handig gebruik van de neiging van mensen om zich tegen de kou te beschermen. We gaan met z’n allen met de bus in plaats van op de fiets, we gaan winkelen in overdekte winkelcentra en drinken daarna iets warms in een overvol café. Bacteriën en virussen hoeven dus niet ver te zoeken om een slachtoffer te vinden. Ook komt er door een daling van de temperatuur meer koude lucht in de luchtwegen. Door die koude lucht werkt het plaatselijke afweermechanisme in de longen minder goed en daardoor neemt de kans op infectie toe.

Vitamines en meer

Vitamines kunnen een handje helpen als het gaat om het versterken van de weerstand. Gezond en gevarieerd eten is hierbij het uitgangspunt. Eet 200 gram groenten en twee stuks fruit. Maar vergeet andere voedingsmiddelen zoals brood, vlees en zuivel niet. Lukt het (tijdelijk) niet om gezond te eten dan is het gebruik van een laaggedoseerde multivitamine het overwegen waard. Zo blijft de weerstand op peil. Naast vitamines zijn er meer maatregelen die je kunt treffen om te zorgen voor een goede weerstand. Het vermijden van stress en zorgen voor voldoende slaap, bijvoorbeeld.
Elke dag een Twitter-tip

Wil je weten hoe je je weerstand kunt verbeteren, en de griep buiten de deur kunt houden? Volg het Vitamine Informatie Bureau dan op Twitter (www.twitter.com/vitamineinfo) en ontvang iedere dag een Weerstands Vitaminetip.