Dijkstra Citroën neemt Autobedrijf BM/Driebond Groningen over

29 oktober 2008 08:00

ALMERE - Dijkstra Citroën, de Citroën-dealer van Flevoland en Friesland, neemt Citroën-dealer BM/Driebond over. En dat is geen toeval. Beide zijn familiebedrijven die persoonlijke service hoog in het vaandel hebben. Door de overname ontstaat de op een na grootste Citroën-dealer van Nederland.


Autobedrijven Dijkstra is al sinds 1956 Citroën-dealer in Flevoland. Vanaf de eerste pioniersjaren in de polder groeide het bedrijf vijftig jaar lang mee met Nederlands jongste provincie. Sinds vorig jaar is Dijkstra ook actief in Friesland - nu omvat de onderneming vijf succesvolle vestigingen in Almere, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten met in totaal tachtig medewerkers. Autobedrijf BM/Driebond bestaat sinds 1964 en heeft zich ontwikkeld tot de grootste Citroën-dealer van Groningen. "Ik ben in 1964 bij mijn vader in dienst getreden als doorsmeerder. In 1981 heb ik het bedrijf overgenomen", vertelt scheidend directeur Jannes Bockhoudt. "En nu draag ik het stokje over aan een ander bedrijf met een rijke historie."

Persoonlijke service

Autobedrijven Dijkstra wordt geleid door Sip Dijkstra (29) en Patrick Olgers (40). Binnen de zes bedrijven richt Patrick zich op sales en houdt Sip zich bezig met aftersales. Beide directeuren benadrukken dat de klant wel met een nieuwe directie, maar niet met een nieuwe organisatie te maken krijgt. Sip: "Jannes leidde zijn bedrijven op dezelfde manier als wij dat doen in Flevoland en Friesland. De klant staat centraal, wat betekent dat ook wij staan voor persoonlijke service." Patrick vult aan: "De schaalvoordelen die deze overname oplevert, sluizen we rechtstreeks door naar onze klanten."
Continuïteit

De directeuren van de Citroën-dealer van Flevoland en Friesland zijn geen onbekenden in hun nieuwe afzetgebied. "Mijn voorouders kwamen uit Groningen", vertelt Sip. "Door de binding met dit gebied ligt de nadruk van onze bedrijfsvoering dan ook op continuïteit. Natuurlijk willen we onze activiteiten optimaliseren om op die manier ons succes verder uit te breiden - we moeten met de ontwikkelingen in de markt meegroeien. Maar we zullen nooit afstand nemen van de pioniersgeest van onze voorgangers en van hetgeen zij de afgelopen vijftig jaar hebben opgebouwd."
Kortom: Citroën-dealer Dijkstra kijkt terug op een succesvol verleden, staat met beide benen in het heden en is klaar voor een mooie toekomst. Olgers: "We zijn er trots op dat we klanten hebben die al sinds de eerste jaren bij ons komen. En wij geven deze klanten én nieuwe klanten het gevoel dat ze niet bij zomaar een Citroën-dealer binnenstappen."