Dankzij unieke taalmethode Basisscholieren Polygoon spelen volledig Frans toneelstuk

28 januari 2009 08:00

ALMERE - Leerlingen van basisschool De Polygoon in Filmwijk hebben donderdagavond een Franse uitvoering gedaan van het toneelstuk Les Trois Petits Cochons (De Drie Biggetjes). Het optreden was de finale van twaalf weken Franse les, gegeven door docente Marjolein Martinaud van Het Baken die van mening is dat Frans een plaats verdient in het basisonderwijs.


Om de jonge leerlingen (variërend van groep 3 tot 8) de eerste principes van de taal bij te brengen hanteert Martinaud een splinternieuwe methode waarbij ieder woord aan een gebaar wordt gekoppeld. "De kinderen leren dus eerst praten en komen erachter hoe de taal klinkt, zodat ze gevoel ontwikkelen voor zinsbouw, waarna pas later de overige vaardigheden aan bod komen", legt de docente uit. "Er wordt veel gebruik gemaakt van drama, dans, en muziek. Zo krijgt alles veel meer betekenis en leren de kinderen ongelooflijk snel zich uit te drukken in de taal en gevoel voor de taal te krijgen."
De docente is zeer enthousiast over de lesmethode. In de zomer van 2008 is ze zelf naar Canada afgereisd om een workshop bij bedenkster Wendy Maxwell te volgen. "Ik heb daar ontzettend veel geleerd over deze nieuwe aanpak. Momenteel worden er ook cursussen gegeven aan de VU voor docenten in het VO die met de methode aan de slag willen."
In Nederland zijn er nog maar 17 docenten die met de revolutionaire methode werken. "Maar zowel in het basisonderwijs als in het Voortgezet Onderwijs worden dat er snel meer. Ik hoop dat Het Baken de methode ook overneemt."