Cappuccino, croissant en … netwerken maar

12 mei 2010 07:00

ALMERE - Steeds meer ondernemers zien het voordeel in van 'social media': met onder andere LinkedIn en Facebook leggen ze contact om elkaar vervolgens op een 'real time'-locatie te ontmoeten. Zo'n locatie kan bijvoorbeeld een grand-café zijn of een grotere ontmoetingsplek, zoals afgelopen donderdag in LaPlace bij 't Oor.

Elke maand gaan Almeerse zakenmannen en -vrouwen naar de Open Coffee Almere om onder het genot van een kopje koffie of thee te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen.
Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst zeventig procent van de internettende Nederlanders online netwerkt. Daarnaast blijken ondernemers steeds vaker na de digitale kennismaking elkaar live de hand te willen schudden om te kijken of zij met elkaar zaken kunnen doen. Via LinkedIn zoeken zzp'ers, freelancers en (startende) ondernemers elkaar op via verschillende groepen en melden zich aan voor een ontspannen netwerkbijeenkomst, zoals de Open Coffee Almere. Deze vindt elke eerste donderdag van de maand plaats op een makkelijk te bereiken Almeerse locatie.

Nieuwe klanten

Ondernemer Michel Melissen bezocht al vaker de Open Coffee: "Om gelijkgestemden te ontmoeten." Het is voor hem ook een manier om zijn nieuwe product dat hij binnenkort in de markt zet, naamsbekendheid te geven. "Bovendien is het elke keer een verrassing wie je op je pad tegenkomt, die je misschien een leuke tip geeft." En met een knipoog: "En misschien zijn het wel nieuwe klanten."
Ook personeelsadviseur Annette Walhout bezoekt regelmatig soortgelijke netwerkbijeenkomsten. "Laatst was ik nog bij de VBA, nu schuif ik hier aan." Niet alleen Almeerse ondernemers, maar ook werknemers die de PR verzorgen voor het bedrijf bij wie ze in loondienst zijn, komen een kopje koffie en een croissantje nuttigen tijdens de Open Coffee Almere. Debbie Aukes: "Ik werk in Lelystad, maar onze markt ligt ook in Almere. Dus is het goed mijn gezicht hier te laten zien."