Bus met een ‘luchtje’ voelt veilig

11 mei 2011 05:00

ALMERE - Vrouwen voelen zich veiliger in de bus met een prettige geur. Dat blijkt uit een geurexperiment dat Connexxion in een aantal bussen heeft gedaan om te bepalen wat busreizigers een veilig en comfortabel gevoel geeft.


Het experiment van Connexxion is door het Amersfoortse SmartNose uitgevoerd in verschillende lijndiensten in Zuid-Holland met twee vooraf geselecteerde geuren. Koen van Tankeren, woordvoerder Connexxion: “We hebben het niet getest in speciale gebieden en of we het ook gaan aanbieden aan de opdrachtgever, de provincie, is afhankelijk van de vraag. De concessiehouder moet daarvoor betalen. Het zou een van de opties zijn die we aanbieden aan de opdrachtgever om de bussen veiliger te maken, naast zaken als twee keer zoveel bussen inzetten of bussen langer laten doorrijden.”
Er zijn door het bureau interviews gehouden met vijfhonderd mannen en vrouwen in de bussen. Die passagiers wisten niet dat er in de bus soms een specifiek geurtje in de bus hing dat deel uit maakte van het onderzoek. “We hebben een speciaal geurtje laten maken met de naam ‘Refresh Voyage’”, zegt Van Tankeren. “Twee types daarvan zijn gebruikt in de test. Een significant punt was bij een vraag over veiligheid, vooral vrouwen ervoeren een groter gevoel van veiligheid in de bus bij het gebruik van een van de twee geurtjes.”
Juist vrouwen zijn voor Connexxion een belangrijke doelgroep omdat zij 65 procent van de reizigers vormen én zij veel waarde hechten aan sociale veiligheid in het openbaar vervoer.

Effect

Bij één van de twee geteste geuren voelden mannen zich meer welkom. Daar staat tegenover dat een klein deel van de mannelijke reizigers aangeeft een bus zonder geur als meer verzorgd te ervaren. De geur die het meest gewaardeerd werd, heeft een ‘Top’ van mandarijn, citroen en aquatic.