ACM verbolgen over verspreiding programmakrant met posteractie"TNT mag blij zijn dat-ie geen schade

09 oktober 2009 07:00

ALMERE - TNT mag "blij zijn dat ze geen schadeclaim vanwege imagoschade aan hun broek krijgen", zegt directeur Hans Snel van Almere City Marketing (ACM). De verspreiding van de programmakrant waarvoor TNT verantwoordelijk was, verliep niet goed waardoor ACM zich onlangs genoodzaakt zag de posteractie in te trekken.


ACM trok in september de posteractie van de Open Dag Almere in. Door een gebrekkige verspreiding van de promotiekrant van Het Geheim van Almere besloot ACM de prijzen dit keer niet uit te reiken. De krant was namelijk in veel gevallen pas ná de Open Dag verspreid. Vele Almeerders misten daardoor de kans om mee te doen aan de posteractie, waarmee een Sony LCD-TV gewonnen kon worden.
ACM koos er voor om TNT in te schakelen. "Een naar onze indruk betrouwbare manier van verspreiden, via TNT Post." Aanvankelijk zegde TNT toe dat de programmakrant en de poster dinsdag 8 september zou worden verspreid. Snel: "Dat vonden we al laat, maar we hadden geen keus. Vervolgens werden wij maandag gebeld dat er 15.000 adressen op woensdag zouden worden bezorgd." Onder protest ging ACM daar weer mee akkoord. "Uiteindelijk werd het een verspreiding van woensdag tot en met zondag. Toen dit op woensdag duidelijk werd, hebben wij ze expliciet verboden om na vrijdag te distribueren, maar zij hebben zich daar dus in het geheel niets van aangetrokken."

Imagoschade

"De huis-aan-huis-verspreiding van het programma, waarvan de poster onderdeel was, heeft 13.000 euro gekost", licht Snel toe. "Maar omdat onze leverancier zich niet aan de toegezegde distributiedatum heeft gehouden, gaan we deze kosten niet betalen." Snel besluit: "En dan mogen ze nog blij zijn dat ze geen schadeclaim vanwege imagoschade aan hun broek krijgen…"
De gemeente wilde ondanks meerdere verzoeken niet inhoudelijk reageren op deze kwestie.

IN KADER

Wat speelde er?

ACM trok in september de posteractie van de Open Dag Almere in. Door een gebrekkige verspreiding van de promotiekrant van Het Geheim van Almere besloot ACM de prijzen dit keer niet uit te reiken. De krant was namelijk in veel gevallen pas na de Open Dag verspreid. Vele Almeerders hebben daardoor de kans gemist om mee te doen aan de posteractie. Hiermee kon een Sony LCD-TV gewonnen worden.
De posteractie was een onderdeel van de speciale programmakrant voor de Open Dag Almere, waarbij gevraagd werd om de poster achter het raam te hangen. Het ingehuurde postbedrijf heeft zich niet aan de afspraken gehouden, waardoor niet alle inwoners van Almere de krant op tijd ontvingen en dus niet de kans kregen om de poster achter het raam op te hangen. Een aantal inwoners ontving de krant helemaal niet. Voor een eerlijk verloop besloot Almere City Marketing uiteindelijk om de posteractie te laten vervallen. Voorafgaand aan de volgende Open Dag Almere, die in het komend voorjaar plaatsvindt, wordt wél een nieuwe posteractie opgestart.