CDA roept op tot melden klachten hulpmiddelen

ALMERE – Het CDA roept op cliënten op om, als dat nodig is, klachten in te dienen over de leverancier van hulpmiddelen. “Ook al heeft men dat in het verleden vaker gedaan. Alleen zo kan de gemeente de dienstverlening verbeteren”, meldt fractieassistent René Claessens van het CDA.
Het contract met de leverancier van hulpmiddelen in de gemeente Almere wordt in 3 jaar afgebouwd. Wanneer prestaties in de tussentijd ondermaats zijn, kan het bedrijf vervroegd onderdelen van het contract verliezen. Daarop wordt de aanbieder regelmatig streng gecontroleerd. Het CDA had via een agendaverzoek om opheldering gevraagd over de stand van zaken, omdat voor cliënten onduidelijk is hoe lang de oude leverancier nog actief zou zijn. En vooral kreeg het CDA geluiden dat de klachten over bejegening en servicekwaliteit nog steeds aan de orde zouden zijn, nadat de aanbieder hier meermaals op aangesproken was en er al een half jaar een verbeterplan ligt. De Christendemocraten pleiten daarom het nu aflopende contract te verkorten van drie naar twee jaar, maar wethouder Jerzy Soetekouw liet weten dat dat financieel niet mogelijk is. De 3100 hulpmiddelen zijn in het bezit van de leverancier en de gemeente heeft geen geld om die voortijdig over te nemen.
Beoordelen

Via onder meer kwartaalcontroles en gesprekken met cliënten kan de wethouder op meerdere manieren beoordelen of de leverancier aan zijn contractuele verplichtingen blijft voldoen. Het aantal klachten is overigens gedaald van 130 vorig jaar naar 45 dit jaar, waarvan er zeven gegrond werden verklaard. “Goed dat de wethouder er zo bovenop zit”, zegt CDA-fractieassistent Rene Claessens. “maar we roepen toch op klachten in te dienen als dat nodig is.”
Artikel geplaatst op: 29 juli 2018 - 15:25

Gerelateerd

Delen