KAF-directeur Jeroen van de Wiel reageert op zorgen personeel

Door Marcel Beijer
STAD CENTRUM – KAF-directeur Jeroen van de Wiel zegt ‘geraakt te zijn’ door de zorgen die bij een deel van het personeel leven over de toekomst van KAF. Het verwijt is dat hij slecht communiceert, ruimhartig declareert en met zijn koers om jongeren te bereiken het aloude theaterpubliek van de schouwburg vervreemdt.

Jeroen van de Wiel: “We hebben inmiddels een programmering samengesteld die een breder publiek trekt.” (Foto: aangeleverd)


Halverwege het interview, na een kritische vraag over zijn declareergedrag, sluit Van de Wiel demonstratief zijn ogen en legt de topjes van zijn duimen tegen zijn middelvinger, als een boeddhistische monnik die innerlijke rust probeert te vinden. De KAF-directeur laat merken dat hij zich duidelijk ergert aan de (soms ongemakkelijke) vragen die de verslaggever hem stelt. Toch wil hij reageren op de zorgen die zijn eigen medewerkers in de krant hebben geuit. Dat Van de Wiel slecht met het personeel communiceert is geen kritiek van de laatste maanden, al in 2015 lag de directeur daarover onder vuur. De politiek maakte zich ook zorgen toen een deel van het managementteam het vertrouwen in hem opzegde.
Volgens Van de Wiel staat zijn deur altijd open en wie niet met de directie wil praten, kan intern andere wegen bewandelen. “Daarnaast hebben we een aantal keer per jaar een idee-café waar informeel contact kan worden gelegd, twee maal per jaar een personeelsvergadering en een paar keer per jaar het krokettenoverleg waarin we een update geven over de ontwikkelingen. Dat doen we gewoon in de foyer. Iedereen mag dat horen. Het kenmerkt onze open cultuur.”

Omslag


Almeerders lopen niet bepaald warm voor cultuur, weet ook Van de Wiel. “Precies daarom moeten we met KAF een omslag realiseren. We hebben inmiddels een programmering samengesteld die een breder publiek trekt. We hebben onze Lego-maquette en doen ook aan talentontwikkeling. Dat gaat goed. En het KAFtival (de opening van het theaterseizoen, red.) was een groot succes.”
Van de Wiel neemt het voormalige CasLa als voorbeeld. "Dat deed fantastisch werk in hun pand aan het Deventerpad. Maar dat was op hoog niveau, voor een beperkte doelgroep. Met de architectuurstudio maken wij het veel laagdrempeliger. En we proberen in de theaterzalen meer doelgroepen te bereiken dan uitsluitend het echte theaterpubliek. Dat is ook de politieke opdracht. De kritiek dat wij ons vooral op jongeren richten is dus niet terecht. Nog geen 10 procent van onze programmering is gericht op jongeren."
Ook de kritiek dat de zalen niet vol zitten verwerpt Van de Wiel. "We zoeken het juiste publiek bij de juiste voorstelling. Soms zitten de zalen dan vol, maar soms ook nemen we genoegen met een mindere zaalbezetting. Bijvoorbeeld wanneer de voorstelling dermate belangrijk is dat die geprogrammeerd moet worden. Voor wat betreft de totale programmering, dus met alle nieuwe onderdelen zoals architectuur en beeldende kunst, heb je gewoon een paar jaar meer nodig. Dat geldt ook voor de EXPO-ruimte. Voor er een spraakmakende expositie kan komen, ben je zo twee jaar verder."

Communicatie


De medewerkers die de krant informeerden over het hoge aantal declaraties die Van de Wiel indient, doet de KAF-directeur in de demonstratieve zen-houding schieten. “De declaraties van de directie worden allemaal goedgekeurd door de Raad van Toezicht en er bestaan richtlijnen voor hoe er gedeclareerd kan en mag worden. Er is geen sprake van bovenmatig declareren en gezien de gevolgde procedure is dat ook onmogelijk.”
Van de Wiel heeft het vermoeden dat de bronnen die zich bij deze krant meldden, proberen aan zijn stoelpoten te zagen. “Slechts een zeer beperkt aantal personen binnen KAF is op de hoogte van de declaraties van de directie. Het is vrijwel uitgesloten dat de bronnen van het gerucht hierbij horen. Dat betekent dat de bronnen noodzakelijkerwijs en kwaadwillend speculeren met als enig doel om de krant te gebruiken om KAF te beschadigen. Maar ze vergeten één ding: ook als er iemand anders op deze stoel zou zitten, neemt dat niet het probleem weg. De politiek heeft ons de opdracht gegeven om de cultuur in Almere toegankelijker te maken voor een brede doelgroep. Met KAF zijn we die omslag nu aan het maken. Daar werkt iedereen keihard voor. De opdracht aan mij als directeur is om die omslag in goede banen te leiden en het personeel daarin mee te nemen. Dat kost tijd. Die opdracht zal niet veranderen, ook niet als er een andere directeur aan het roer zou staan. We hebben gewoon tijd nodig.”

Artikel geplaatst op: 07 november 2017 - 11:18

Gerelateerd

Delen