Almere City Marketing kan niet meer stuk bij raadsleden

ALMERE – Almere City Marketing (ACM) kan niet meer stuk bij de raadsleden. Waar een aantal jaar geleden bij partijen als de PVV en Leefbaar Almere nog flink chagrijn was over deze marketingorganisatie voor de stad, was er donderdagavond volop lof.

Foto's: Almere DEZE WEEK

Dat bleek tijdens de bijeenkomst die op locatie werd gehouden in gebouw De Landdrost aan de Landdrostdreef. Daar werd de nieuwe marketingstrategie besproken voor de komende jaren. ACM krijgt budget van de gemeente en een aantal sponsors. Een aantal vertelde de raadsleden hoe belangrijk ACM voor het imago van de stad Almere is. Tom Lankhorst van projectontwikkelaar Amvest, die het project DUIN in Poort realiseert, deed daarbij een bijzondere ontboezeming waaruit bleek hoe belangrijk het imago van een stad is. Lankhorst vertelde dat ze bij Amvest destijds in hun maag zaten met het imago van Almere toen ze DUIN mochten gaan ontwikkelen. “Dat imago was niet best. We wilden daarom een beetje afstand houden van de stad. We kozen bijvoorbeeld voor de domeinnaam duin.nl, waar almereduin.nl misschien meer voor de hand had gelegen. Maar dat Duin in Almere lag hielden we een beetje op de achtergrond.”

Pas na contact met ACM werd Amvest enthousiast over Almere en werden ze ook sponsor. De promotalk hielp goed. Partijen als Leefbaar Almere en PVV zagen in het verleden het nu van ACM niet echt zitten, maar gaven aan dat de organisatie zich goed had ontwikkeld. Ook zij zien nu de meerwaarde van goede marketing. Wel hamerden veel partijen erop dat de promotie voor de Floriade niet uit het budget van ACM mag komen en dat de gemeente afdeling Communicatie effectiever moet worden en de samenwerking met ACM moet zoeken. Directeur Nik Smit van ACM was duidelijk in zijn nopjes met alle loftuitingen. Hij krijgt er waarschijnlijk geld bij. “Toen ik vijf jaar geleden begon werd ons budget gehalveerd en was  er geen duidelijke visie. Dat is nu anders.” En over de Floriade: “We zijn geen instantie die verkapt geld naar de Floriade sluist, maar qua marketing gaan we er natuurlijk wel mee de boer op. Er komen straks 20.000 touringcars vol toeristen naar Almere. Die kans moeten we pakken.”

 

Artikel geplaatst op: 15 juni 2017 - 23:57

Gerelateerd

Delen