Communicatie gemeente gaat op de schop

ALMERE – De communicatieafdeling van de gemeente moet professioneler en klantvriendelijker. Het is niet ondenkbaar dat op het stadhuis een nieuwe afdeling Communicatie & Marketing wordt ingericht.

De bomenkap, zoals hier in het Beginbos, leidt tot frustratie. Communicatie is daar vaak de oorzaak van. (Archieffoto: ALMERE DEZE WEEK)


In de kranten verschijnen regelmatig artikelen, en ingezonden brieven van bewoners, die klagen over bijvoorbeeld de bomenkap. Ook op andere gebieden blijkt dat de communicatie vanuit het stadhuis onvoldoende is. Negen van de tien keer is de klacht dat de bewoners niet goed op de hoogte zijn gebracht van de kap en dat ze zich ‘overvallen’ voelen. Op initiatief van de Leefbaar Almere en de VVD werd donderdagavond tijdens de Politieke Markt over dit onderwerp gesproken.


Overvallen


Duidelijk werd dat de verschillende afdelingen op het stadhuis allemaal een eigen budget voor communicatie hebben. Daardoor zijn de uitingen versnipperd en worden die ook slecht (of helemaal niet) op elkaar afgestemd. Jan Otter (ChristenUnie). “Als keer op keer blijkt dat bewoners zich bij bomenkap overvallen voelen, dan moet er toch ergens iemand een keer opstaan die een werkprocedure vaststelt? Gaan er bomen gekapt worden dan volg je eerst stap A, dan B, dan C. Maar dat gebeurt dus niet. Dat leidt tot frustratie bij bewoners.”
Door de afdelingen te clusteren kan er en visie, beleid worden ontwikkeld en dus ook efficiënter worden gewerkt. Wethouder Frits Huis liet weten dat het college al bezig is met het doorlichten van de voorlichting. “Er moeten dingen beter, professioneler. Dat is duidelijk”, aldus de wethouder. “Waarbij ik niet wil zeggen dat er nu geen professionals werken, maar de constructie zit niet logisch in elkaar. Alleen al het inzichtelijk krijgen van alle bestaande budgetten voor de afdelingen blijkt geen eenvoudige opgave. Dat zegt al genoeg.” De wethouder wil voor de zomer met een voorstel komen en daar de raad nadrukkelijk bij betrekken.


Constructie


Bijna alle partijen vinden dat er één afdeling voor communicatie moet komen. Ook marketing kan daarbij betrokken worden. De pure stadspromotie blijft onder de hoede van Almere City Marketing, zo werd duidelijk. Maar door clustering op het stadhuis kunnen ook uniforme, promotionele afspraken gemaakt worden over bij voorbeeld de Floriade of de slogan ‘Almere houdt van jou’. Hilde van Garderen (VVD): “In de jaren ’80 hadden we hetzelfde met automatisering. Eerst deed iedere afdeling zelf wat. Vaak liep er iemand rond die wat verstand had van computers. Op een gegeven moment werkte dat niet meer en werd de afdeling Automatisering opgericht. Zo kun je deze ontwikkeling ook zien. Het ligt dus niet aan de medewerkers, het ligt aan de constructie.”

Artikel geplaatst op: 31 maart 2017 - 11:41

Gerelateerd

Delen