College van Harcourt Klinefelter op Echnaton

Leerlingen luisteren ademloos naar medewerker Martin Luther King

Door Robert Mienstra


ALMERE – “We gaan allemaal dood, maar dan liever voor iets goeds dan voor niets”, zegt Harcourt Klinefelter (80). Tachtig jaar, en nog steeds strijdbaar als in zijn jonge jaren. Klinefelter, de voormalig persvoorlichter van dominee Martin Luther King, nam klas 5 Havo op Echnaton mee in het gedachtengoed en het leven van King, beroemd van zijn historische speech 'I have a dream'.

Harcourt Klinefelter tegen leerling Kaouter: "Op deze oude taperecorder staat de speech 'I have a dream van Martin Luther King." (Foto: Almere DEZE WEEK)


“Martin Luther King zou blij geweest zijn met deze school”, opent Klinefelter zijn college, “zoveel kleuren, zoveel culturen samen in een gebouw. Toen hij zijn strijd in Amerika begon, was dat dat onmogelijk.” De Havisten van Echnaton luisterden ademloos naar Klinefelter met zijn geschiedenisles over de burgerrechtenstrijd die Martin Luther King in Amerika voerde. Maar Klinefelter deed meer in zijn les. Hij liet de leerlingen nadenken over religie, over arm en rijk en vertelde hoe hij zelf nu in het leven staat.

Taperecorder


“Martin Luther King kennen we natuurlijk als Amerikaanse Burgerrechtenleider en van zijn toespraak ‘I Have a Dream’”, zegt Klinefelter. “Maar hij heeft veel meer speeches gehouden.” Klinefelter haalt een oude taperecorder tevoorschijn. “Met deze recorder heb ik die beroemde speech van Martin Luther King opgenomen. Het apparaat werkt nog steeds.” Hij laat nog een oude recorder tevoorschijn en laat een stukje opnames horen uit de tijd van de burgerrechtenbeweging. Zo maakt hij de geschiedenis echt voor de leerlingen. Hier kunnen ze de Amerikaanse geschiedenis letterlijk aanraken.

Geweldloosheid


Meteen duikt Klinefelter verder in de Amerikaanse geschiedenis om dominee King te duiden. Hij vertelt waar de scheiding van blank en zwart vandaan kwam en vooral over de geweldloosheid van de strijd die King met zijn beweging voerde. “Jullie kennen de Bijbelse uitdrukking ‘zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe’”, zegt Klinefelter. “Dat betekent niet dat je je zomaar moet laten slaan. Natuurlijk kan een reactie terugslaan zijn, maar met die uitdrukking wordt bedoeld dat je nadat je geslagen bent opstaat, terugloopt naar je belager en iets zegt als ‘jij bent sterker dan ik. Maar ik wil nu een gesprek van man tot man met je.’ Dat is geweldloos strijden. Dat bedoelde Martin Luther King ook. Dit is de kern om dingen te verbeteren.” Een aantal leerlingen knikt begrijpend.

Liefde


“Martin Luther King droomde van een wereld waar mensen zouden worden beoordeeld op hun persoonlijkheid en niet op de kleur van hun huid”, legt Klinefelter aan de leerlingen uit. “Hij zei dat je je vijand niet aardig hoeft te vinden, maar wel dat je je strijd zo moet uitvoeren dat je na die tijd met je vijand kunt leven. Uitgangspunt is de liefde die in alle religies zit. Daardoor kan je wel bij je vijand betrokken raken en niet-gewelddadig met hem omgaan.”
Op vragen van de leerlingen antwoordt Klinefelter dat na de moord op Martin Luther King de beweging doorging. “De geweldloosheid brachten we in de Vietnam-demonstraties en bij de hippies. Ook nu nog ben ik daar mee bezig. In Nederland werk ik met immigranten om hen te leren over geweldloosheid.”

Echt


Leerling Kaouter uit 5 Havo is diep onder de indruk van het verhaal van Klinefelter. “Hij heeft het allemaal echt meegemaakt, en nu kom ik echt met de geschiedenis in contact. Het komt zo heel dichtbij. Ik vond het mooi dat hij zei dat in ieder geloof liefde zo belangrijk is. Dat is echt zo. Iedereen zou zo moeten leven zoals Martin Luther King leefde. Ik heb hier veel van geleerd, veel meer dan uit een geschiedenisboekje. Ik wil na mijn examen naar de Pabo. Nu weet ik dat dit soort gastlessen heel belangrijk zijn in de klas."

Artikel geplaatst op: 15 januari 2019 - 15:23

Gerelateerd

Delen