Fietsersbond: Fietsen is veiliger geworden in Almere

Door Robert Mienstra
ALMERE – Mario Kramer van de Fietsersbond is tevreden over hoe het gaat met de fietspaden in Almere. “Er is de afgelopen tijd veel verbeterd. Maar er moet ook nog wel het nodige gebeuren.”

De palen en bloembakken in de doorgaande fietsroute in de Werven (Foto: aangeleverd)


Kramer is met name tevreden over de verbetering van het Spoorbaanpad. “Dat is verbreed en heeft een goede belijning gekregen.” Dit fietspad geldt als een van de drukste fietspaden in Almere. “Het is een snelle doorgaande route van Poort naar Buiten”, stelt Kramer. “Het aantal e-bikes in Almere stijgt explosief. Er worden gemiddeld in Almere meer e-bikes verkocht dan in de rest van Nederland. Door de verbreding van het Spoorbaanpad is het daar veel veiliger geworden voor gewone fietsen en e-bikes. Er is nu ruimte voor iedereen.”
De gemeente gaat de fietsbruggen in het Spoorbaanpad ook vernieuwen en breder maken. “Dat is echt nodig”, zegt Kramer, “het pad gaat daar van zes meter breed naar twee meter breed. Dat zijn nog steeds gevaarlijke plekken. Maar fijn dat de gemeente dat nu gaat aanpakken.”

Gooise Kant


De aanpak van fietsonveilige kruispunten op bedrijventerrein Gooske Kant is voor Kramer ook een verbetering. “Het was daar om de haverklap raak met aanrijdingen van fietsers. Door de plaatsing van drempels, moet het autoverkeer nu stapvoets de fietspaden kruisen. Die kruispunten worden binnenkort nog veiliger gemaakt. Een prima ontwikkeling.

Drempel


De drempel die de gemeente had aangelegd in de Flevostraat in het stadscentrum is fietsvriendelijk gemaakt. “De drempel haalde de snelheid uit het autoverkeer, maar voor fietsers was het een spakenbreker”, zegt Kramer. “De zijkanten zijn weggehaald, waardoor fietsers er nu moeiteloos langs kunnen en niet meer over het voetpad gaan om de drempel te ontwijken. Soms zijn fietsvriendelijke oplossingen zo simpel.”

Werven


Verbaasd is Kramer wel over de bloembakken die midden in de doorgaande fietsroute in de Werven zijn aangelegd. “De bewoners wilden bloembakken, nou die kwamen er… midden in het fietspad. Onbegrijpelijk. In het donker reden fietsers zo de bloembakken in en vielen. Nu staan er grote rood-witte palen in. Lekker als je daar opknalt. Het is een bizarre situatie. Dat moet veel veiliger.”

Fietsparkeren


Het fietsparkeren in het centrum van Stad gaat beter, stelt Kramer. “Er zijn veel nietjes (hekjes om de fiets tegen te parkeren (red.)) bijgekomen, maar nog lang niet genoeg.” Het zomaar verwijderen van fietsen door de gemeente kan voor Kramer wel wat fietsvriendelijker. “De fietsen weghalen van mensen die boodschappen doen bij bijvoorbeeld de Action en de Deen, ja, dat kan toch niet. Daar zitten mensen bij die slecht ter been zijn en dan is ineens hun fiets weg. De gemeente moet veel meer inzetten op het verwijderen van weesfietsen. Maak een foto van de fietsen, ga een week later terug en je weet welke fietsen weggehaald kunnen worden. Positief is zeker dat de gemeente goed meedenkt. Ik weet zeker dat ook dit nog beter zal gaan.”

Scheuren


Door de droogte van afgelopen zomer zijn veel fietspaden verzakt. “Ik zie veel scheuren en gaten”, zegt Kramer, “ik ken een fietspad dat helemaal scheef ligt. Als mensen daar vallen, dan kunnen ze letselschade aanvragen bij de gemeente. Ik denk dat in een aantal gevallen herstel van de fietspaden goedkoper is voor de gemeente dan letselschade te betalen. Ik realiseer me wel dat herstel duur is. Daar zijn we met de gemeente in overleg.”
Inwoners die vragen, tips, klachten of juist complimenten hebben over fietspaden kunnen mailen aan mgkramer@xs4all.nl.
“Complimenten zijn belangrijk”, zegt Kramer. “Dan weten de fietsersbond en de gemeente wat goed gaat. Dat kan dan ook elders ingezet worden.”

Artikel geplaatst op: 14 januari 2019 - 11:34

Gerelateerd

Delen