Playing for Success Science zoekt oplossing voor plastic in scholen

Door Robert Mienstra
POORT – “Wisten jullie dat we zelf elke dag plastic inademen?”, vraagt juf Laura Verdouw aan haar leerlingen. “Ongelovig kijken ze de juf aan. Die vertelt vervolgens over de microdeeltjes plastic die in de lucht zweven. “We hebben het altijd over alle grote stukken plastic in de oceaan, maar door die grote stukken plastic komen weer de hele kleine deeltjes in ons milieu, in ons voedsel, in ons lichaam.”

Foto1: Ademloos deden de leerlingen onderzoek naar plastic in verzorgingsmiddelen. (Foto: Almere DEZE WEEK)

 

Filtermethode


“We doen nu onderzoek naar plastic”, vertelt juf Laura. “Dat begon met een zoektocht van een kwartier rond het Klokhuis naar plastic. De kinderen vonden in no time 141 stukken plastic op straat waarvan er maar drie in de groencontainer mochten. Ze leerden hoe lang het plastic in het Almeerse milieu zou blijven als ze het niet hadden opgeruimd.”
De leerlingen hadden voor deze les verzorgingsmiddelen meegenomen, zoals shampoo en bodylotion. “Met een filtermethode laten we aan de kinderen zien dat er in die producten microbeads zitten, heel kleine stukjes plastic. Die zijn er door de fabrikanten in gestopt als bijvoorbeeld scrubmiddelen.”
Laura laat een fles zien. “In deze fles shampoo zitten die ienemienie stukjes plastic. Daar ga je je haar mee wassen. Wat gebeurt er met die plastic deeltjes?” Bijna alle vingers gaan omhoog. “Die spoelen zo weg en komen dan in het milieu”, vertelt een van de kinderen het goede antwoord. “Keurig”, complimenteert Laura, “en daarna eten vissen die plastic deeltjes weer op en wat doen wij met die vissen?” Een meisje trekt een vies gezicht: “We eten dat plastic op.”

Onderzoek


Wetenschap kan niet zonder onderzoek. De leerlingen van Paying for Success Science kregen als schoolopdracht mee om op hun school uit te zoeken hoeveel plastic er wordt gebruikt op school, bijvoorbeeld bij de tussendoortjes. “Al het verzamelde materiaal gaan we analyseren in aantallen door ze in staafdiagrammen te zetten”, vertelt juf Laura. Uiteindelijk gaan we samen nadenken over oplossingen van het probleem ronde het plastic op school. Hopelijk nemen de scholen in Almere de oplossingen van onze wetenschappertjes over.”

Klokhuis


Bij Playing for Success Science in het Klokhuis van Stad&Natuur in Poort krijgen leerlingen actief en betekenisvol onderwijs. In het Klokhuis zijn de lessen gerelateerd aan de wetenschap. De leerlingen hebben allemaal een T-shirt aan met achterop ‘wetenschapper.’

IN KADER MET FOTO 2)

Mila Leysner (10) in actie tegen plastic op school


“Ik heb over de les van Playing for Success over plastic in het milieu een spreekbeurt gehouden”, vertelt Mila Leysner van de basisschool De Zeeraket in Poort. “Met de kinderen heb ik het gehad over beter scheiden van afval en recyclen. Een van de oplossingen voor het plasticoverschot vind ik dat supermarkten er beter op moeten letten. Lang niet alles hoeft in plastic verpakt te worden. De broodzakken die opnieuw gebruikt worden, dat vind ik een goed voorbeeld van hoe het wèl kan.”
Mila gaat in haar klas, groep 7, onderzoek doen hoeveel plastic daar binnenkomt. “Mijn meester Erik vond dat een goed idee om in de klas verder te gaan met wat ik bij Playing for Success leer.” Over sommige zaken is Mila al verbaasd. “Sommige kinderen krijgen een broodtrommel mee. Dat is goed. Maar dan zie ik dat het brood in de broodtrommel weer verpakt is in een plastic zakje. Ouders moeten dat niet doen. Dat zakje is nergens voor nodig. Ook zie ik in de prullenbak veel plastic. Ouders zouden dat gewoon niet mee moeten geven. Die moeten er aan denken wat ze de kinderen wel en niet meegeven. Natuur en milieu zijn belangrijk voor onze toekomst. Daar moeten we zuinig op zijn. Daarom wil ik het er op de Zeeraket over hebben hoe we hier minder plastic verbruiken.”

Artikel geplaatst op: 03 december 2018 - 10:43

Gerelateerd

Delen