'Almere ontkomt niet aan vliegtuiglawaai'

ALMERE – Op het moment dat Lelystad Airport operationeel wordt zal Almere niet ontkomen aan vliegtuiglawaai van met name landende vliegtuigen. Dat zegt de Almeerse luchtvaartjournalist John Assmann. “Om de machines ‘op te lijnen’ voor een landing zal er relatief laag boven delen van Almere worden gevlogen en dat zullen de meeste Almeerders horen.”
Bij de rode stip moet het vliegtuig op 608 meter hoogte zijn om het laatste gedeelte van de landingsfase in te zetten. Vliegtuigen uit het noorden, westen en oosten zullen eerst parallel aan de landingsbaan (groene lijn) richting Almere Haven vliegen.

Er zijn nog veel onzekerheden rond de officiële opening van de Flevolandse luchthaven maar dat Almeerders te maken krijgen met lawaai van vliegtuigen op weg naar de luchthaven is wél zeker. Assmann: “Eén en ander heeft te maken met de manier waarop de Boeings en Airbussen worden gedirigeerd naar een positie van waar de landing moet worden ingezet. Het gaat daarbij om de landingsbaan 05, genoemd naar de kompasrichting waarin die landingsbaan ligt, namelijk 50°, oftewel noordoost.
Vanaf een positie vlakbij Almere Buiten, aan de zuidoostzijde van de A6, ligt een punt (rode stip op het kaartje). Dat is op een afstand van 6 mijl (11,12 km) van het begin van de landingsbaan waar het vliegtuig zich op 2.000 voet (608 mweter) moet bevinden om vandaar het laatste gedeelte van de landingsfase in te zetten. Aan deze wijze van nadering kan niet worden getornd en moet door ieder vliegtuig dat op baan 05 wil landen, gevolgd worden.”
Rechte lijn

“De luchtverkeersleiding zal de vliegtuigen zoveel mogelijk in een rechte lijn naar het dalingspunt bij Almere Buiten dirigeren. Zo zullen Almere Haven, Almere Hout, het Kathedralenbos en Cirkelbos de volle laag krijgen van het vliegtuiggeluid.
Ook Almere Poort wordt niet gespaard wanneer er via de Hollandse Brug gevlogen gaat worden. Vliegtuigen uit het noorden, westen en oosten zullen eerst parallel aan de landingsbaan (groene lijn op het kaartje) richting Almere Haven vliegen om vervolgens in te draaien naar het punt van de laatste landingsfase.
Wanneer het allemaal gaat gebeuren is nog onduidelijk, want er moet nog veel gedaan worden aan onder andere de indeling van het luchtruim boven en rond de Flevolandse luchthaven. Maar Almere wordt zeker het kind van de rekening wanneer de toekomstige vakantieganger vanaf Lelystad Airport per vliegtuig naar de zon vliegt.”

IN KADER
Herziening luchtruim

Binnen de huidige luchtruimstructuur mag het aantal vliegtuigbewegingen bij Lelystad Airport niet meer zijn dan 10.000, tot de herziening van het luchtruim in 2023. Dat is te lezen in het Milieueffectrapport (MER). Lelystad Airport wil uiteindelijk doorontwikkelen naar 45.000 vliegtuigbewegingen. Bij de herziening wordt het Nederlandse luchtruim opnieuw ontworpen om gevolgen voor de omgeving, zoals geluidsoverlast, te verkleinen. De aansluitroutes voor Lelystad Airport komen dan hoger te liggen.
Artikel geplaatst op: 04 april 2018 - 07:38

Gerelateerd

Delen