Station Almere Centrum moet een echt plein krijgen

Door Marcel Beijer
STAD CENTRUM – De gemeente, NS, ProRail en de provincie tekenen woensdag een intentieverklaring voor de metamorfose van het gebied rond station Almere Centrum dat ambtelijk nu ‘stationskwartier’ wordt genoemd. De vier partijen hebben een pakket maatregelen afgesproken die het gebied de komende jaren gezelliger, schoner, veiliger en groener moet maken.

Het Stationsplein – en de omgeving - zal de komende jaren flink veranderen. (Archieffoto: Fred Rotgans)


Vorige week maakte de gemeente al bekend dat alle glasplaten aan de achterkant van het stationsgebouw zullen worden vervangen met doeken. Tijdens de januari-storm donderden er tientallen glasplaten naar beneden. “Ik kan niet ontkennen dat dit incident de besprekingen heeft bespoedigd”, zegt wethouder Tjeerd Herrema. “De doeken zijn een tijdelijke oplossing. Daarnaast hebben we een pakket maatregelen afgesproken die het stationsgebied moeten verfraaien.”
De metamorfose van het stationsgebied zal zich in drie fases afspelen. In de eerste fase wordt het stationsgebouw zelf verfraaid. “Denk daarbij aan de hal die we meer naar buiten gaan keren, de verlichting, de kunst, de opgang enzovoort”, legt Herrema uit. “Ook de vreemde diensttrap, die naar beneden leidt, zal verdwijnen. Daarnaast zullen we de omgeving van het stationsgebouw veiliger maken, ook in de richting van de bussen. En ook de fietsenstalling wordt vernieuwd of zelfs helemaal vervangen , want dat ziet er nu écht niet uit. Er moet plaats komen voor 2500 fietsen.”
Deze eerste fase zal vijf jaar in beslag nemen.

Tweede fase


In de tweede fase wordt rekening gehouden met de Floriade die dan in Almere wordt gehouden. Herrema: “We lassen dan een pauze in want je wilt de bezoekers niet in een bouwput ontvangen. Het station zal dan wel een groen karakter moeten uitstralen. En ook de bewegwijzering moet in orde zijn.”
Als de Floriade is afgelopen, breekt de derde en laatste fase aan dat het station definitief wordt verbouwd. De vraag wordt dan gesteld of het stationsgebouw nog aan de tand des tijds voldoet. “Je zou die overkapping kunnen aanpakken, zegt Herrema. “Maar dat is ingewikkeld. Zeker omdat deskundigen mij vertellen dat het dak juist een stijlicoon is uit die periode. Daar moet je dan niet aankomen. Dat bepaalt wel heel erg het aanzicht. Een idee is om het dak energie te laten opwekken. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Dat past bij het groene karakter en helpt mee om tot een klimaatneutrale situatie te komen.”


Gebiedsontwikkeling


Los van deze drie fases staat ook de ontwikkeling van het hele stationsgebied. Herrema: “Daar moeten we nog een startdocument voor maken. Dat willen we zelf doen: wat willen we eigenlijk met dit gebied en wat is ons ambitieniveau? Ik zie ook wel mogelijkheden om daar meer bouwvolume te creëren. We zitten nu met de situatie dat het station eigenlijk een harde afscheiding is van twee pleinen: het Stationsplein en het Mandelaplein. Waarbij dat laatste plein vooral een enorm tochtgat is. De pleinen worden op dit moment verbonden door twee smalle doorgangen. Dat is niet ideaal en zorgt ook voor een onveilig gevoel. Tegelijkertijd zitten we met leegstand van de twee torentjes aan de zijkant van het gebouw. Die zitten eigenlijk in de weg. Ik kan me voorstellen dat we die torentjes weghalen en daar ruimte creëren om die pleinen contact met elkaar te laten maken. In die omgeving staat ook nog een tweelaagse garage. Dat is een bouwvolume van niks. Er staan ook geen woningen bovenop. Dat kan anders. En dat levert dan weer geld op dat we in die omgeving kunnen investeren. Het moet een hele interessante mix van functies worden: werken, horeca en wonen.”


Financiën


De vier partijen dragen allemaal bij om de metamorfose te realiseren. Een ruwe schatting gaat uit van 50 tot 75 miljoen euro. Voor de eerste fase is vanuit de gemeente geld beschikbaar uit het Fonds Verstedelijking. Ook de overige partijen dragen bij. Herrema: “Wie betaalt hangt heel erg af van wiens verantwoordelijkheid het is. Is het iets dat bijvoorbeeld écht de NS of ProRail moet doen, dan ligt het bij hen. Soms zijn er gezamenlijke belangen.”
Volgens de wethouder moet de Almeerse gemeenteraad daarbij het ambitieniveau bepalen. “Deze schatting zit ongeveer op het middenniveau. Ik denk dat iedereen in Almere wel overtuigd is van de noodzaak dat er iets moest gebeuren. Nu is het belangrijk om vast te stellen wat we precies met het gebied willen. Het moet passen bij wat we als stad willen uitstralen: veiliger, schoner, groener. Ik ben in ieder geval heel blij dat we deze stap kunnen maken.”

Artikel geplaatst op: 20 februari 2018 - 11:59

Gerelateerd

Delen